Leung Jan (梁贊) żył w szczytowym okresie XIX wieku, a niektóre źródła wskazują również na pierwsze lata XX wieku. Jako osiemnastolatek zaczął uczyć się Wing Chun (Ving Tsun) od mistrzów Leung Yee Tai i potem Wong Wah Bo, którzy odwiedzali jego aptekę w Foshan i korzystali z preparatów ziołowych. Brał udział w wielu pojedynkach z reprezentantami innych chińskich sztuk walki, z których wychodził zwycięsko. Pod koniec życia powrócił do rodzinnej wioski Gulao, gdzie przyjął na ucznia swojego siostrzeńca Wong Wah Sam'a i opracował dla niego system boksu bocznego Pin Sun. Jako propagator Wing Chun jest jednym z najwcześniejszych, dobrze udokumentowanych praktyków tej metody pięściarskiej. Po lewej stronie uwspółcześniona grafika mistrza Leung Jan'a


Kadzidełka „Xiang” (香) wyrabiane są z naturalnych olejków i używane podczas różnych czynności religijnych jako pokarm dla duchów i bogów. Wierni trzymają dymiące pałeczki przed ołtarzami i posągami w miejscach kultu buddyjskiego, taoistycznego czy ludowego, aby wzmocnić swoją pobożność i posyłanie próśb. Wypowiadają modlitwy oraz życzenia z zamiarem, aby Niebo ich wysłuchało. Kadzidełka te mają szersze zastosowanie w aromaterapii relaksacyjnej i tradycyjnej medycynie do uzdrawiania. Najpopularniejsze mają formę podłużną (线香), mogą być też innego kształtu, okrągłe (盘香) czy stożkowate (塔香). Buddyści wierzą, że ich spalanie przy składaniu pokłonów i ślubowań przed Buddą jest oznaką poświęcenia i żarliwej ofiary "Zheng Gong Yang" (真供養). Foto: Daniela Mackova


Kaligrafia chińska „Shufa” (書法) to jedna z 4 sztuk, którą powinien opanować każdy wykształcony człowiek. Oznacza nic innego, jak sposób pisania znaków Hanzi (漢字), z wykorzystaniem „czterech skarbów gabinetu” jako skarbów nauki ”Wenfang Sibao” (文房四寶). Są to: papier ryżowy (紙) zwany też „królem papieru”, pędzel z naturalnego włosia, (筆), czarny tusz (墨) i płaski kamień zastępujący kałamarz (硯). Uważa się, że historia tego pisma wzięła swój bieg 8 tysięcy lat temu, a przyśpieszenia nabrała za pierwszej potwierdzonej dynastii Shuang (商朝), której okres przypadł na lata od 1600 roku p.n.e. do 1046 roku p.n.e. W ostatniej, wzorcowej odmianie pisma chińskiego do nauki zasad ortograficznych służył 8-mio kreskowy znak „Yong” (永) oznaczający wieczność. Foto: Heung Soon


Świnia (豬) jest 12-tym znakiem w chińskim horoskopie. Cyfry, które jej towarzyszą, to 2, 5 i 8, a kolory żółty, złoty i brązowy. Wyróżnia się inteligencją oraz pozytywnym usposobieniem. Ufna i mająca wiarę w ludzi wydaje się nieco naiwna, ale za to z łatwością przyciąga bogactwo. Pozornie słaba, została wyposażona w wewnętrzną siłę. Znana jest z jednej z 4-ech klasycznych powieści chińskiej literatury, pióra Wu Cheng En'a „Wędrówka na Zachód” Xi You Ji (西遊記), gdzie występuje jako wieprzek Zhu Ba Jie (豬八戒). Po nawróceniu przez Guan Yin na buddyzm wraz z mnichem Xuan Zang'iem (玄奘) udaje się w podróż do Indii. Za udział w rozpropagowaniu nauk Buddy uzyskuje miejsce w Zachodnim Raju, oraz honorową funkcję "głównego obmywacza ołtarza". Foto: Arkadiy 69

Chińska dżonka Cao (艚), dawniej Chuan (船) lub Zhou (舟) to niewielki, zwrotny stateczek bez stępki. W kulturze Azji utrwaliła się jako masztowiec o wachlarzowatych żaglach stawianych za pomocą żerdzi przymocowanych w poprzek do płótna. Liczba masztów waha się od 1 do 5 i jest uzależniona od potrzeb i celów załogi. Posiada funkcję mieszkalną, kabinową dla rodziny lub grupy docelowej. Jej przeznaczenie to transport rzeczny i przybrzeżny oraz połowy. Uważa się, że obecny kształt powstał w drugim wieku naszej ery. W 2010 roku Organizacja Narodów Zjednoczonych w zakresie spraw Edukacji, Nauki i Kultury wpisała technologię budowy chińskich dżonek na „Listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego wymagającego pilnej ochrony”. Foto: Martin Cox